Pixel Pandemic historien

Pixel Pandemic – nomineret til Bizspark Summit

watch?v=yq7qU3logHs

 

 

Lille dansk udviklerfirma har på få måneder fået ti millioner sidevisninger på deres browserbaserede onlinespil.
Pixel Pandemic satser nu på at erobre både sociale medier og nogle af de største distributører af onlinespil og
vurderer, at det ikke havde været muligt uden masser af fleksibel kapacitet fra Windows Azure.
– Vi laver spil af den slags, vi selv ville bruge tid på, og derfor adskiller
Zombie Pandemic sig fra de fleste andre browserspil. Blandt
andet ved, at spillerne skal samarbejde om at udforske en detaljeret
verden og besejre ondskaben i fællesskab i stedet for at hakke løs
på hinanden, forklarer Ebbe Brandstrup fra den danske spiludvikler
Pixel Pandemic.
– Man kan vel godt sige, at grundideen er lidt spejderagtig. Bare
med zombier, våben og en hel del blod, siger han.
Dén filosofi har tilsyneladende ramt en nerve hos monsterjægere
verden over. I maj 2011 nåede spillet således ti millioner månedlige
sidevisninger og 300.000 registrerede brugere. En nærmest eksponentiel
vækstrate har også gjort det nødvendigt for Pixel Pandemic
at flytte spillet fra en lejet webserver i Tyskland til Microsofts verdensomspændende
Windows Azure cloud platform.
– Det kan godt være, at vi har tusindvis af brugere derude. Men det
hele bliver holdt i luften af fire gutter og en deltidsansat grafiker
fra København. Det havde ganske enkelt ikke kunnet lade sig gøre
uden Azure, konstaterer Ebbe Brandstrup.
Droppede jobs og satsede på drømmen
Oprindelig var det dog ikke givet, at zombiespillet skulle blive så
stort. Faktisk startede udviklingen som rent hobbyprojekt i begyndelsen
af 2008, mens de tre stiftere af Pixel Pandemic sad i hver
deres faste job. Men efterhånden udviklede projektet sig, og midt
i 2010 droppede stifterne lønmodtagertilværelsen for at satse 100
procent på det fælles firma.
– Vi havde en fælles drøm om at leve af det her. Samtidig kunne
vi se, at brugerne var begejstrede, og at der faktisk var plads på
markedet til et spil som vores. Både i forhold til den samarbejdsorienterede
spilmekanik, der ikke krævede at man var online hele
tiden; det henvender sig ganske enkelt mere til et voksent publikum
end andre browserspil. Men også fordi zombier i dén grad er oppe
i tiden, siger Ebbe Brandstrup.
Helt frem til slutningen af 2010 kørte spillet som lukket beta med et
begrænset antal brugere. Men sidst på året var udviklerne så langt,
at de gerne ville have flere brugere med. Derfor slog de dørene op,
så alle og enhver kunne registrere sig og være med.
100.000 sidevisninger til tre millioner
på få måneder
– I december havde vi blot 100.000 månedlige sidevisninger, men
allerede i februar nåede vi tre millioner. Det var virkelig noget, der
trak tænder ud på den webserver, vi havde lejet til at køre spillet,
siger Ebbe Brandstrup.
Men selv om udviklerne optimerede spilkoden i ét væk og købte
stadig mere kapacitet, så var og blev det en stakket frist.
Dels fordi der snart ikke var mere kapacitet at trække ud af det
plagede stykke hardware, dels fordi serverne stod i Tyskland. Derfor
ville svartiderne aldrig blive helt tilfredsstillende for brugere i f.eks.
Sydøstasien eller USA, hvor de danske zombier havde fundet et
støt voksende publikum.
– Oprindelig kiggede vi på alle mulige løsninger, men udelukkede
hurtig en udbygning af det traditionelle hosting setup af den simple
årsag, at det ville kræve ekstra mandskab at holde styr på talrige
servere og udbydere over hele verden. Vi kunne selvfølgelig også
have valgt at lægge spillet på Amazons sky; det er der jo mange
andre, som gør. Men her skulle vi også selv løbende konfigurere
og vedligeholde for meget efter vores smag, og så var vi lige vidt,
forklarer Ebbe Brandstrup.
Endelig var der Google App Engine, som han selv kendte fra et
tidligere startup. Men den fungerer kun med Java og Python, ”og vi
udvikler jo i .NET, så det var heller ikke en mulighed,” konstaterer han.
”Vi deployerer direkte fra Visual Studio”
Da stifterne i sidste ende valgte Windows Azure, skyldtes det dels at
skyplatformen integrerer direkte med udviklingsplatformen.
– Vi deployerer faktisk direkte fra Visual Studio, så det kunne ikke
rigtig være nemmere, siger Ebbe Brandstrup. Samt at Pixel Pandemic
lejer sig ind på en platform og ikke ’bare’ køber adgang til et
antal servere.
– Med Azure får vi en komplet platform – populært sagt en ’uendeligt’
stor, færdiginstalleret computer i skyen – som vi kan arbejde
med. Derfor slipper vi for alle bekymringer om opdatering, vedligeholdelse
og så videre, men kan nøjes med at udvikle og forbedre
vores spil. Vi kan endda gennemteste koden i Azures såkaldte ’staging
area’, før vi slipper noget som helst ud til brugerne. Så selv
om platformen er ret ny, har Microsoft faktisk tænkt den ret godt
igennem, siger Ebbe Brandstrup.
– Det ligger også til hver en tid to skyggekopier af vores samlede
installation. Det giver os en sikkerhed, vi ikke har været i nærheden
af før, tilføjer han.
En server til hver distributør
Tilsvarende kan stifterne oprette præcis så mange servere, de har
lyst til. Det har vist sig at være en fordel i takt med, at Pixel Pandemic
indgår distributionsaftaler med udbydere af onlinespil (som f.eks.
BigPoint) og sociale netværkstjenester (som f.eks. Facebook).
– Spillet er i sig selv gratis. Men du kan købe en masse ekstraydelser,
og her skal partneren naturligvis have en del af kagen, hvis spilleren
befinder sig i deres univers. Samtidig er der forskellige konfigurationskrav
afhængig af, om du er på Facebook, Myspace eller noget
helt tredje. Derfor er det nemmest at oprette én server pr. partner
– og det er meget let i Azure, forklarer Ebbe Brandstrup.
I skrivende stund er Pixel Pandemic også ved at implementere en
tjeneste, så der automatisk skrues op – og ned – for kapaciteten
i takt med, at antallet af brugere skifter over døgn og ugedage.

NÆSTE MÅL: 150.000 aktive zombiejægere

Nu og her har vi hver måned ti millioner sidehenvisninger og 25.000 nye brugerregistreringer. Mange falder hurtigt fra igen men antallet stiger stille og roligt.

Læs mere om Pixel Pandemic på
WWW:Pixelpandemic.net

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s